Magyar módra
Borház, serház, café restaurant
Reformkori vendéglátás Pest-BudánLebontották a városfalakat,
csatornázni kezdtek, fásították a Városligetet, utcasorokat építettek.
Pest-Buda a 19. század első felére az ország politikai, gazdasági, kulturális és
irodalmi központja lett.
A vendéglátás felvirágzása is e fejlődés természetes velejárója volt. Új
éttermek, fogadók, kávéházak és szállodák épültek. A változások feltűntek az
országot járó külföldieknek, és egyre több könyv jelent meg úti
tapasztalataikról. Ezek bőven taglalják az akkori Pest-Buda vendéglátását is.
Schams Ferenc gyógyszerész Péterváradról települt Pestre, ő alapította az első
vincellér-iskolát. Pestről készített leírása 1821-ben jelent meg, ebben rangsorolja
a fogadókat és szállodákat. Tapasztalatai alapján első osztályba tartozik a Magyar
Király, a Hétválasztó Fejedelem és a Fehér Hajó, a másodikba az Arany Sas, a Két
Pisztoly és a Két Oroszlán. A harmadik osztályba Schams szerint az elővárosi
fogadók tartoznak, többek között a Fehér Bárány, a Trombitás és a Fehér Farkas.
Egy másik utazó, Wilhelm Richter művéből egyéb érdekességeket is megtudhatunk: A
jobb szállók éttermeiben az a szokás, hogy különböző árakon lehet ugyanazt
fogyasztani. Az első emeleten ezüsttálakról eszik az ember, mahagóni bútorok közt,
magas rangú államférfiak, elegáns hölgyek, gazdag pénzarisztokraták
társaságában. Lenn a földszinten fele pénzért ugyanazt kapja az ember, csakhogy
újezüst tálakon, kevésbé drága edényekben, egyszerűbb társaságban és
berendezés mellett. 
Írásából az is kiderül, hogy mi került az asztalra: A pesti ember, mint
minden magyar, el nem engedi a mindennapi erős húslevest és a jó adag marhahúst. A
jobb helyeken a leves és a hús közé közételt iktatnak, ezt általában assietnek
nevezik – ami lehet farsangi fánk, valami pástétom vagy halétel. Magyarországon
ugyanis az a szokás, hogy a halételeket a marhahús előtt tálalják. A marhahúshoz
mesés sorozatú mártást vagy fiatal zöld hagymát, uborkasalátát vagy ecetes tormát
esznek. Ezt követi a becsinált, mely borjúból vagy szárnyasból készül hosszú
lével, de leginkább piros paprikával borsolva szeretik. A becsinált után a főzelék
következik, tetején hússal vagy sült szalonnával, legyen az lőcsei lencse vagy pesti
kelvirág, avagy bármi más, de mindig kitűnő főzelék. A főzeléket a tészta
követi. De Magyarországon nemcsak az osztrák konyha tésztái járják, hanem vannak
speciális magyar tészták is, amilyen a juhtúrós galuska. Az utolsó fogás a sült,
legtöbbször szárnyas, de rostélyos, vesepecsenye, császárhús, szűzsült is.
Mind-ezekhez neszmélyi, budai vörös, pesti vagy kőbányai fehér, ménesi,
különféle hegyaljai, egri, magyarádi vagy szerednyei bor kapható.
Az írásokból kiderül, hogy ez időben a fogadókon és
vendéglőkön kívül nagyszámú bormérés, serház és pálinkamérés is van Pesten
és Budán.
A 19. század húszas éveiben Pesten 800, Budán 240 ilyen jellegű
vendéglátóhely található. Sok borházban sört is mértek, annak ellenére, hogy 31
önálló serház is működött. Schams szerint a röviditalok elterjedése is erre az
időszakra tehető: Noha Magyarországon a szeszes italok közül a sör örvend a
legnagyobb közkedveltségnek, mégis a mindenféle mesterségesen előállított
pálinkák kimérése és eladása is elharapódzott már, jobban, mint kívánatos volna.
A szokásokat illetően külön világ volt a kávéházaké. Ott
kezdetben a kávén kívül teát, sört, bort, rumot, különféle puncsokat és
rozsólist (likőr) szolgáltak fel. A fehér zsemlét, perecet, kuglófot és
aprósüteményt már az ősidőkben is kínálták a kávé mellé, de kapható volt a
debreceni kolbász őse, a krajtzáros virsli is, amely mellől az árdrágulás idővel
eltüntette a ráadásba adott reszelt tormát. Gaál György, az 1803-ban Budán
megjelent várospamfletjében, A tudós Palótz avagy Furkáts Tamásnak Monosbélbe’
lakó Sógor-urához írt levelei-ben ezt meg is említi, imigyen: Budán azon
Kávéházban, a mellybe a Vendégek jó Kraitszáros Virstlikkel traktáltatnak, most a
régi Sistema már megváltozott. Annak előtte a’ Virstlik jó tormával meghintve
voltak, de mivel a ‘Kávés Mester a tormával is többet veszt, most már torma
nélkül való kolbászokkal traktálja a’ Vendégeit.
A komolyabb ételkínálatra a café restaurant-ok megjelenéséig
kellett várni. Az Angol Királynő Szálloda épületében működő, világhírű Grand
Café már a 19. század elején café restaurant volt, ahogy a Paradicsom és a Mondain
Kávéház is. Nyíltak kifejezetten nyári üzletek is. Ezek közül az egyik
legismertebb a leopoldvárosi György Kert volt, amelyről még Schams Ferenc is
megemlékezik: A kiszolgálás jó és gyors és az idegen figyelmét nem fogja
elkerülni, hogy a pesti Publicum is olyan szeretettel csüng a sült csirkén, mint a
bécsi.
A 19. század negyvenes éveiben újabb italok jelentek meg a kávéházi asztalokon. Az
Abbázia, a Baross, a Centrál és a Pilvax törzsközönségét a franciás bohémség
jellemezte. Jegelt, szalmaszálon szívott párizsi feketekávé volt a divat, a tragikus
öntudat elvesztése érdekében pedig Baudelaire, Rimbaud és Verlaine kedvenc italát,
az Absynthe-ot “vedelték”. Az 1848-as szabadságharc első napjaiban a Pilvaxból
Szabadság Csarnok lett, a jelkép pedig a szabadságitalnak elnevezett krampampuli, amely
nem volt más, mint a lengyelek által divatba hozott cukorra és kávéporra öntött,
majd meggyújtott spiritus.
Horváth Dezső
|